Lijndiagram van de bezoekers van een website

Plausible, analytics voor web en app

Yvin Hei | 5 min lezen

Wij gebruiken al een tijd een tool voor de analytics van de websites en apps die we beheren die niet bij Google vandaan komt. Naar alle tevredenheid. Het heet ‘Plausible’ en is in onze ogen een perfect alternatief voor Google Analytics. Misschien niet in alle gevallen, maar voor veel van onze klanten wel. In deze update leggen we uit waarom.

Overkill en vraagtekens

Wie wil weten wat de performance van een website, applicatie of app is komt als snel terecht bij Google Analytics. Dat is een ‘gratis’ tool die ervoor zorgt dat je als eigenaar van een website inzicht krijgt in de manieren waarop een bezoeker je website gebruikt. En daarin gaat dit stuk gereedschap best ver. Niet alleen aantal bezoekers, herkomst van deze mensen en hoe lang ze op je website verblijven is in te zien. Ook met welk apparaat ze dat doen, wat hun IP-adres is (geeft een indicatie van de locatie) en welke Google-zoekwoorden ze gebruikten voordat ze op de website terecht kwamen.

Sinds 2023 bevindt Google Analytics zich in versie 4 (GA4). Volgens Google zelf een hele grote stap in de wereld van analytics, volgens veel gebruikers van de tool helaas een hoop ellende. De interface en de manier waarop data getoond wordt is er niet overzichtelijker op geworden. En meer en meer gebruikers zetten steeds vaker vraagtekens bij de hoeveelheid data die Google verzamelt. Want, Google maakt er niet direct een geheim van dat ze deze data ook voor de ‘verbetering’ van hun eigen producten en diensten gebruiken.

Simpel en snel

Voor de gemiddelde website-eigenaar is de hoeveelheid data die GA4 ophaalt simpelweg té veel. De meesten zijn al heel tevreden met een overzicht van de hoeveelheid bezoekers, hoelang ze op welke pagina zijn en welke apparaten ze daarvoor gebruiken. Een simpel overzicht van zoekwoorden zou fijn zijn en het moet vooral snel en makkelijk zijn. Laat nou Plausible daar een perfecte rol spelen!

Wat is Plausible?

Plausible, opgericht in 2018, is een webanalyse-tool volledig gericht op privacy, snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Het biedt een lichtgewicht, eenvoudig te gebruiken alternatief voor traditionele analysetools (zoals GA4), zonder cookies en zonder het verzamelen van persoonlijke gegevens. Het is volledig transparant en alle gegevens blijven eigendom van de website-eigenaar. Plausible wordt gefinancierd door abonnementsgelden, zonder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten of investeerders.

Privacy first

Plausible heeft vanaf het begin besloten hun applicatie open source te maken. Dat betekend dat er ten alle tijden inzicht is in de manier waarop de tool werkt. Volledig transparant dus. Daarnaast werkt plausible zonder gebruik te maken van cookies. Bezoekers-data wordt daarmee tot een minimum beperkt en bevat ook geen informatie die te herleiden is tot een persoon. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van zogeheten ‘tracking’. Dus er is ook geen inzicht van bezoekers over hun verschillende apparaten. Is dat erg? Nee, voor 96% van de website-eigenaren niet.

Zodra je Plausible gebruikt, is de data die het genereert voor 100% jouw eigendom. Het wordt veilig opgeslagen op servers in de EU en wordt niet gebruikt voor andere doeleinden, zoals het doorverkopen aan adverteerders en dergelijke. Plausible kan dit doen omdat het, in tegenstelling tot Google, de dienst niet gratis aanbiedt. Het platform wordt bekostigd uit abonnementsgelden en donaties.

AVG

Plausible werkt volledig in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Er wordt geen data opgehaald die te herleiden is naar een persoon of exacte locatie en er wordt niet bijgehouden of je op meerdere apparaten de website bezoekt. Welke data Plausible verzamelt en hoe dat werkt kun je lezen op https://plausible.io/data-policy.

Miniscript

Wie GA4, Google Tag Manager of andere oplossing wil integreren in een website of app, heeft een script nodig. Dat is een stuk code dat zorgt voor de verzameling van de bezoekersdata en het aanmaken en uitlezen van cookies die geplaatst zijn op het apparaat van de bezoeker. Plausible heeft, dankzij het minimaliseren van de hoeveelheid data, een script nodig dat 45% minder groot is dan bijvoorbeeld GA4. Het script van Google Tag Manager is 28 KB groot, dat van Google Analytics 18 KB en Plausible heeft iets minder 1 KB nodig om te werken.

In de totalen van een hele website of serie pagina’s lijkt dit niet veel. Maar als je bedenkt dat zo ongeveer 85% van álle website en apps Google Analytics en Tag Manager gebruiken en dat dit script bij ieder bezoek aan iedere pagina weer gebruikt wordt, loopt de hoeveelheid dataverbruik uiteraard wel op.

Simpel dashboard

Wat krijg je dan als je Plausible gebruikt? Uiteraard toegang tot het script en de cloud-opslag van de data die het script genereert. Maar ook een uiterst prettig werkend dashboard. Een handig overzicht van de bezoekersdata.

Een voorbeeld van het dashboard van Plausibel.
Een voorbeeld van het dashboard van Plausibel.

In het dashboard zie je het aantal bezoekers, zowel in het verleden als real-time. Pagina’s, apparaten, bronnen (herkomst van de bezoeker) en – bij benadering – een locatie. Het is mogelijk om de Google Search Console te koppelen zodat je ook inzicht krijgt in de zoekwoorden van je bezoekers en met een kleine aanpassing in het script kun je ook conversies, doelen en zogeheten ‘events’ aanmaken. Dat laatste is vooral handig om bijvoorbeeld het aantal klikken op een bepaalde knop, product of formulier bij te houden.

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar Plausible en heb je er vragen over? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag met het integreren van deze tool op jouw bestaande website.

Meer updates

Over Yvin

Yvin werkt graag samen met andere creatieven, strategen en professionals. Hij zet zich in om de digitale wereld een stuk mooier te maken, zowel om naar te kijken als de technische kant ervan. In projecten is hij zowel opdrachtgever, uitvoerder als eindgebruiker en betrekt iedereen bij het proces.

Stuur Yvin een e-mail


technisch, inspiratie
foto door Markus Winkler

Lees verder

Neem contact op

Ook een digitale uitdaging of duurzaam idee?

Heb jij een vraag, een tof idee of heb je gewoon zin in een bak koffie? Wij komen graag in contact met bedrijven en mensen die een mooiere wereld willen, ook online.

Bel ons of stuur een e-mail. We maken graag een afspraak! Je kunt ons ook volgen op Linkedin en Instagram.

Vraag een impact scan aan!